تبلیغات
best fighter2014 - فرود هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی بر ناو هواپیمابر
 
best fighter2014
                                                        
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : Mohammadreza Mohseni
نویسندگان
نظرسنجی
به روز رسانی وبلاگ چگونه است؟







پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

«اکس ۴۷ بی» در کنترل خود کاملا خودکار است و ما تنها درباره‌ی ماموریت‌های پروازی ساده از یک باند فرود به باندی دیگر سخن نمی‌گوییم. اخیرا اکس ۴۷ بی با استفاده از الگوریتم بر یک ناو هواپیمابر فرود آمد و این کاری است که تا پیش از این تنها از عهده‌ی خلبانان خبره‌ی جنگنده بر می‌آمد.

جنگنده‌ی جدید نیروی دریایی آمریکا، یک بت‌وینگ (بال خفاش) پیشرفته و هم اندازه‌ی افای ۱۸ سوپر هورنِت است.

این جنگنده‌ی رادار گریز که «اکس ۴۷ بی» خوانده می‌شود، قادر به حمل ۴ هزار و پانصد پوند تسلیحات با سرعت نیم ماخ، در ارتفاع ۴۰ هزارپا بالاتر از سطح دریا و با برد ۲ هزار و چهار صد مایل است. اما این هواپیما یک چیز کم دارد: کابین خلبان. اکس ۴۷ بی، نسل جدید جنگنده‌های بدون سرنشین خواهد بود.

«اکس ۴۷ بی» در کنترل خود کاملا خودکار است و ما تنها درباره‌ی ماموریت‌های پروازی ساده از یک باند فرود به باندی دیگر سخن نمی‌گوییم. اخیرا اکس ۴۷ بی با استفاده از الگوریتم بر یک ناو هواپیمابر فرود آمد و این کاری است که تا پیش از این تنها از عهده‌ی خلبانان خبره‌ی جنگنده بر می‌آمد.

ری مِیبِس، فرمانده‌ی نیروی دریایی آمریکا، درباره‌ی عملیات حیرت انگیز اکس ۴۷ بی گفته است: «فرود امن این هواپیما بر عرشه‌ی کشتی، بدون هدایت انسانی، سامانه‌ی کامپیوتری بسیار پیچیدهای را می‌طلبد که قادر به شناسایی و کنترل سرعت باد، ارتفاع از سطح دریا و زاویه‌ی شیب کشتی هنگام فرود، باشد. نیاز به توضیح نیست که به این فهرست، باید تغییرات سرعت و زاویه‌ی باد و امواج دریا را نیز اضافه کرد.»

فرود بر عرشه‌ی ناو هواپیمابر، لحظه‌ای تاریخی برای نیروی دریایی آمریکا بود. شاید بتوان گفت که برای ربات‌ها و هوش مصنوعی نیز از همان میزان اهمیت برخوردار بود. اما این همه‌ی ماجرا نبود.

بعد از دو فرود موفقیت آمیز، سومین تلاش اولین جنگنده از دو جنگنده‌ی اکس ۴۷ بی با اسم رمز سالتی داگ ۵۰۲، پس از پرواز با شکست مواجه شد؛ زیرا کامپیوتر هواپیما از انجام عملیات ناتوان بود. دومین جنگنده‌ی بی‌سرنشین با اسم رمز سالتی داگ ۵۰۱ نیز پس از چند روز چهارمین تلاش را انجام داد، ولی این تلاش هم ناتمام ماند.

از یک زاویه، این واقعه واقعاً نگران کننده است. ایرادات کامپیوتری، آخرین ایرادی است که برای فرود دقیق یک جنگنده‌ی چندمیلیون دلاری با خدمه و تجهیزات گران قیمت در شرایطی بسیار خطرناک می‌توان متصور شد. با این وجود، این امکان که متخصص پرواز اکس ۴۷ بی، توانست هواپیما را به مسیر درست خود بازگرداند و یک فرود امن را برای هواپیما میسر کند، نشان از آن دارد که افزونگی (امکان جایگزینی و یافتن راه حل، در شرایط خطا و ایراد نرمافزاری یا سختافزاری) درونی هواپیما توانایی مدیریت از کار افتادن تجهیزات را دارد.

همچنین روشن است که هنوز این هواپیما در مرحله‌ی تجربه و خطایابی به سر می‌برد. هدفگذاری نیروی دریایی، سه فرود موفقیت‌آمیز بود ولی قانع شد که دو فرود نخست، اطلاعات کافی برای پیش برد تحقیقات را به دست داده است.


پروژه‌ی هشت ساله و ۱.۴ بیلیون دلاری اکس ۷۴ بی توسط نورث گروپ گرومن توسعه یافته و تقریبا می‌توان ادعا کرد که به لحاظ بودجه و زمان همه‌ی خواسته‌های نیروی دریایی را تأمین کرده است. امری که به تنهایی موفقیت قابل ملاحظه‌ای است.

با وجود اینکه این دو هواپیمای نمونه، برای خدمات نظامی در نظر گرفته نشده‌اند و نسل‌های آتیشان در ده سال آینده پرواز خواهند کرد.

آیا این فناوری، فوق‌العاده است یا هولناک؟

بستگی به این دارد که شما چه کسی هستید، یا به عبارت دقیق‌تر، کجا هستید. اگر شکاری‌ها و بمب‌افکن‌های بی سرنشین را قاتلانی ترسناک به حساب بیاوریم، اکس ۴۷ بی نینجایی کاراته‌کا به حساب می‌آید.

نشسته بر عرشه‌ی یک ناو هواپیمابر و در آینده، به کمک سوخت‌گیری در آسمان، عرصه‌ی پروازی ِ اکس ۴۷ بی را به سراسر جهان گسترش خواهد داد. همچنین حذف خلبان از معادله، به طرز بنیادینی قابلیت‌های هواپیماها را تغییر خواهد داد.

مِیبــِس، در اینباره می‌گوید: «با وجود این تغییرات، ناوهای هواپیمابر آینده، نه تنها در عملیات نظامی موثرتر خواهند بود که هزینه‌ی کم‌تری نیز برای ساخت دربر خواهند داشت. همچنین ساخت کم هزینه‌تر بدنه‌ی هواپیما به معنی این خواهد بود که ما قادر به ساخت تعداد بیشتری از آنها خواهیم بود و به نحو متفاوتی از آنها استفاده خواهیم کرد. چنان که تاکتیک هجوم و اجرای مانورها نیازمند نیروی گرانش بیشتر است تا تن انسان آسیب نبیند»

اگر با تصور روبات‌های جنگنده‌ی پرنده که به شدت مسلح هستند و تاکتیک‌های هجوم را اجرا می‌کنند، هوش از سرتان پریده است، بدانید که تنها نخواهید بود. آمریکا نیز تنها سازنده‌ی ربات‌های جنگنده نیست. چندی قبل معلوم شد که بریتانیا نیز هواپیمای بدون سرنشین قدرتمندی را می‌سازد که هنوز قادر به فرود بر عرشه‌ی هواپیمابرها نیست، اما تقریبا خودکار است، کاملا رادار گریز است و قادر به پرواز با سرعت مافوق صوت.

هرچه هواپیماهای بدون سرنشین خودکار بیشتر شوند بدان معنی خواهد بود که به نیروی انسانی کمتری در جنگ احتیاج است؛ اما از آنجا که هدایت این هواپیماها برعهده‌ی الگوریتم‌ها گذاشته شده، بدان معنا نیز خواهد بود که ما باید کدهای جدیدی بنویسیم تا به لحاظ اخلاقی بر ماشین‌های قاتل خودکار، تسلط داشته باشیم. این نگرانی به اندازه‌ی کافی جدی هست که ارتش آمریکا یک دستورالعمل ارایه داده است که بر اساس آن بایستی «تنها انسان ماشه را بکشد».

نظریات شما هر چه که باشد، نمی‌توان ربات‌ها را رد کرد. آنها خواه جنگنده‌های بدون سرنشین باشند، دو پا باشند، یا چهارپا، سربازان جنگ‌های آینده خواهند بود.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




یکشنبه 15 مرداد 1396 03:48 ب.ظ
What's up to all, for the reason that I am in fact eager of reading this web site's post to be updated daily.
It carries nice information.
جمعه 13 مرداد 1396 04:22 ب.ظ
It's an remarkable post designed for all the web viewers;
they will take advantage from it I am sure.
سه شنبه 3 مرداد 1396 08:35 ب.ظ
I'm not sure where you are getting your info, but great topic.

I needs to spend some time learning much more or understanding more.
Thanks for fantastic info I was looking for this information for
my mission.
سه شنبه 5 اردیبهشت 1396 02:48 ب.ظ
I absolutely love your site.. Pleasant colors & theme.
Did you make this web site yourself? Please reply back as I'm hoping to create my own personal blog and would like
to learn where you got this from or exactly what the theme is named.
Kudos!
سه شنبه 29 فروردین 1396 09:22 ق.ظ
Woah! I'm really loving the template/theme of this website.
It's simple, yet effective. A lot of times it's very difficult to get that "perfect balance" between usability and
visual appeal. I must say you've done a fantastic job with this.
Also, the blog loads very fast for me on Firefox. Superb Blog!
یکشنبه 20 فروردین 1396 08:38 ق.ظ
Hello, Neat post. There's an issue with your web site in internet explorer,
might check this? IE nonetheless is the marketplace leader and a big component of other folks
will pass over your great writing because of this problem.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر