تبلیغات
best fighter2014 - هواپیمای بل Bell ba 609
 
best fighter2014
                                                        
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : Mohammadreza Mohseni
نویسندگان
نظرسنجی
به روز رسانی وبلاگ چگونه است؟







پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
پنجشنبه 21 شهریور 1392 :: نویسنده : Mohammadreza Mohseni

ا
اولین تیلت روتور تجاری جهان 

هواگرد (Aircraft) تیلت روتور BA609 توسط كنسرسیوم مشتركی به نام (( بل آگوستا آیرواسپیس)) متشكل از « بل هلیكاپترزتكسترن» از ایالات متحده و «آگوستا وستلند» از ایتالیا/انگلیس ساخته شده است. دفتر مركزی این كمپانی در فرودگاه آلیانس واقع در فورت ورث ایالت تگزاس قرار دارد. شایان توجه است كه BA609 به عنوان اولین تیلت روتور تجاری جهان شناخته می شود. تیلت روتور به وسیله ی پرنده ای گفته میشود كه مانند بالگرد از زمین برخاسته و بعد از چرخش 90 درجه ای روتور به وضعیت مشابه ملخ هواپیما با استفتده از بال های ثابت خود به پرواز ادامه می دهد. در حین فرود نیز با چرخش 90 درجه ای روتور به وضعیت مشابه روتور بالگرد، به صورت عمودی فرود می آید. 
استفاده از چنین مفهومی در طراحی این هواگرد موجب شده قابلیت پرواز نقطه به نقطه در سرعت و مسافت های خارج از توانایی بالگردها به راحتی امكان پذیر باشد و در مناطقی كه هواپیماها قادر به فرود نیستند به سادگی به انجام عملیات بپردازد. تیلت روتور تركیبی از سرعت، راحتی و توانایی پرواز در ارتفاعات بالای یك هواپیمای توربو پراپ با قابلیت نشست و برخاست عمودی یك بالگرد است. 

«بل آگوستاBA609» دارای دو خدمه بوده و تا نه مسافر را می تواند با خود حمل كند. این پرنده توانایی انجام ماموریت های حمل و نقل در مسیرهای هوایی بین 90 تا900 كیلومتر، پرواز ساحلی چند منظوره با شعاع عملیاتی 450 كیلومتر، گشت ساحلی، جستجو و نجات و همچنین عملیات حمل مجروح با ظرفیت دو برانكار به همراه سه پرسنل پزشكی را دارد. 
برنامه ی توسعه ی تیلت روتورBA609 
برنامه ی ساخت تیلت روتورBA609 در سال 1996 اعلام شد. «بل آگوستا» در حال ساخت چهار پیش نمونه از این پرنده است. اولین پرواز تیلت روتور تجاری BA609 در مارس 2003 انجام گرفته و متعاقب آن نیز پروازهای آزمایشی از ماه می همان سال آغاز شد. 
پروازهای آزمایشی به علت بروز مشكلات در برنامه ی گونه ی نظامی تیلت روتور یعنیV-22 مدتی متوقف شده، ولی در ژوئن سال 2005 دوباره از سرگرفته شد. در جولای 2005 تیلت روتور BA609 به صورت موفقیت آمیزی اولین پرواز گذر از حالت بالگرد به هواپیما را به انجام رسانید و به سرعت 190 نات دست یافت. دومین پیش نمونه ی آزمایشی نیز اولین پرواز خود را در نوامبر 2006 انجام داد. اخذ گواهینامه ی پروازی فدرال و اروپایی برای سال 2010 برنامه ریزی شده است. تا كنون بیش از شصت سفارش از چهل مشتری در هجده كشور جهان برای این هواگرد داده شده است كه بعد از اخذ گواهینامه های مربوطه تحویل داده خواهند شد. 

ساخت و مونتاژ 
صنایع سنگین فوجی ژاپن بدنه ی BA609 را تولید خواهد كرد. مسئولیت این شركت شامل تولید كاكپیت، كابین و بخش انتهایی بدنه و نیز نصب سیستم ها خواهد بود. مونتاژ نهایی این پرنده در تگزاس انجام خواهد گرفت محلی كه گونه نظامی آن یعنی V-22 نیز تولید می شود. یك خط مونتاژ نیز در آگوستا وستلند ایتالیا نیز راه اندازی خواهد شد. قابل توجه است كه هواگردهای تولیدی در ایالات متحده و ایتالیا كاملا مشابه هم خواهند بود.
طراحی 
تیلت روتور BA609 دارای بدنه ی فیبر كامپوزیت و سازه ی داخلی آلومینیوم است. این پرنده مجهز به كابین كامپوزیتی 6 تا 9 نفره تحت فشار و دو محفظه ی موتور چرخنده با پراپ روتور های سه پره كامپوزیتی شده است. با قرار گرفتن محفظه های موتور در حالت عمودی، تیلت روتور توانایی برخاست، فرود و پرواز ایستا مانند بالگردهای معمولی را پیدا می كند. وضعیت افقی قرار گیری محفظه های موتور، تیلت روتور را قادر می سازد كه مانند یك هواپیمای بال ثابت توربوپراپ با سرعت بالا و مسافت طولانی پرواز كند. برای BA609 تغییر حالت از بالگرد به هواپیما كمتر از یك دقیقه به طول می انجامد. 

در این پرنده خلبان قادر به مشاهده ی داده های بیشینه ی سرعت برای حالت قرارگیری محفظه های موتور است. یك حالت سوم قرارگیری محفظه های موتور در 60 تا 75 درجه برای حالت گشت زنی نیز در BA609 منظور شده است. 
شایان توجه است اداره ی هوانوردی فدرال قوانین جدیدی را برای این گونه از هواگردها كه جدا از قوانین هواپیما و بالگرد بوده وضع كرده است. به طوری كه تیلت روتور مستقل از هر دو گونه بوده و هواگردی جدید به حساب می آید. 
این پرنده دارای كابین تحت فشار برای پرواز در ارتفاع بیست و پنج هزار پایی بوده و مجهز به سیستم ضد یخ/یخ زدایی با گرم كننده های پره های روتور بوده كه توانایی پرواز در شرایط نا مطلوب آب و هوایی را نیز به BA609 می دهد. همچنین صندلی های مقاوم در برابر سوانح در این هواگرد به صورت استاندارد نصب خواهند شد. 


كاكپیت 
تیلت روتور BA609 دارای كاكپیت شیشه ای Pro Line 21 ساخت «راكول كالینز» با IFR دوتایی خلبان می باشد. همچنین كاكپیت مجهز به یك سیستم كنترل سه گانه سازی شده پرواز با سیم از BAE Systems نیز است. یك سیستم مدیریت پرواز FMS-3000 هم به صورت انتخابی به مشتری عرضه می شود. مجموعه ی ایونیكی Pro Line 21 شامل سه نمایشگر رنگی كریستال مایع با ماتریس فعال یكپارچه شده با خلبان خودكار و سیستم مخابرات هواگرد است. راكول كالینزهمچنین ارتفاع سنج رادیویی، هدایت پرواز دوتایی و رادار هواشناسی یكپارچه با سیستم جلوگیری از برخورد هوایی را نیز تامین می كند. 

پیشرانه ها 
تیلت روتور BA609 از دو پیشرانه ی توربوشفت پرات اند ویتنی PT6C-67A ساخت كانادا نیرو می گیرد كه هر كدام حداكثر قدرت مداومی برابر با 1940 اسب بخار دارند. این تیلت روتور توانایی پرواز پیمایشی با سرعت 509 كیلومتر بر ساعت و بردی برابر با 1389 كیلومتر دارد. حداكثر برد این پرنده با مخازن سوخت اضافی به 1852 كیلومتر می رسد. 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




شنبه 18 شهریور 1396 10:45 ب.ظ
I am regular visitor, how are you everybody?
This post posted at this site is genuinely nice.
دوشنبه 30 مرداد 1396 01:28 ب.ظ
I simply couldn't go away your site prior to suggesting that I extremely enjoyed the usual information an individual
supply for your visitors? Is going to be back continuously in order to investigate cross-check new posts
چهارشنبه 18 مرداد 1396 09:33 ق.ظ
Hey would you mind letting me know which web host you're using?

I've loaded your blog in 3 completely different browsers and I must say
this blog loads a lot quicker then most. Can you recommend a good internet hosting provider at a reasonable
price? Kudos, I appreciate it!
شنبه 14 مرداد 1396 05:32 ب.ظ
Wow, this post is good, my younger sister is analyzing these kinds of things, so I
am going to convey her.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر